Houd de voorraad van je webwinkel optimaal

Als je een webwinkel hebt wil je natuurlijk zo min mogelijk nee verkopen aan je klanten en voorkomen dat zij naar een ander gaan omdat jij een bepaald product niet op voorraad hebt. Daarom kies het je het beste voor voorraad optimalisatie

Het juiste product op het juist moment op voorraad

Voorraad optimalisatie wil zeggen dat je de juiste producten op het goede moment op voorraad hebt. Is er bijvoorbeeld ten tijde van een voetbaltoernooi veel vraag naar oranje artikelen dan zorg jij als webwinkel dat je deze voldoende op voorraad hebt. De voorraad kan ook automatisch geoptimaliseerd worden met behulp van een systeem zoals Optiply. Hiermee zorg je voor altijd de juiste voorraad op een bepaald moment. Deze voorraad wordt berekend met een algoritme op basis van interne en externe data over de producten. Dit betekent dat er voorspeld wordt hoeveel er van een bepaald product verkocht gaat worden. 

Automatisering levert tijdwinst op

Veel ondernemers vinden het griezelig om een dergelijk beheer over te laten aan een geautomatiseerd systeem. Het werkt echter goed in de praktijk omdat het op de data van het bedrijf zelf gebaseerd wordt maar het scheelt zeker ook in het werk waardoor je meer tijd krijgt als ondernemer om aan andere zaken te besteden in plaats van het voorraadbeheer. 

Te veel is niet praktisch

Een optimale voorraad betekent dat je voldoende hebt maar zeker ook niet teveel van een bepaald product. Een overvoorraad kan soms bederven maar neemt ook onnodig veel ruimte in. Als je erg veel van een bepaald product hebt ingekocht dat je maar moeilijk verkoopt betekent dit een investering die je beter ergens anders aan had kunnen besteden. Zowel praktisch als financieel gezien is een optimaal voorraadbeheer dus onontbeerlijk voor een bedrijf.