Marketing, oud vs nu

Er is nu al een enorm verschil in digitalisering als je het vergelijkt met niet eens 5 jaar terug. Steeds worden dingen zoals automatisering, digitalisering en cloud vaker en vaker genoemd. Er is hier geen ontkomen meer aan. Dit verschil zie je op veel vlakken, in de zorg, entertainment wereld en vooral de business wereld. Wat voor impact dit had en wat de verschillen zijn zullen worden besproken in dit artikel. Het is belangrijk om de trends van tegenwoordig te volgen en met de tijd mee te gaan, dus voor bijvoorbeeld toekomstige ondernemers is het aan te raden om paar minuten te spenderen om dit te gaan lezen.

Marketing toen

In het gebied van marketing is er veel veranderd. Niet zo lang geleden, nu ook nog een beetje, werden veel producten of dienstverleningen steeds gecommuniceerd met behulp van flyers. Ook werd er vooral veel langs deuren gegaan om mensen te overtuigen om ergens gebruik van te maken of iets te kopen. Het ging destijds vooral om fysieke contact, charme en communicatieve skills om anderen te kunnen overtuigen om toch geld te stoppen in het product waar jij zoveel in gelooft. Maar tegenwoordig kan het toch iets makkelijker en sneller, dit wordt toegelicht in de volgende paragraaf.

Marketing nu; internet marketing

Tegenwoordig willen veel meer mensen bedrijven oprichten, vooral omdat het ook veel makkelijker kan en te onderhouden is. Dit door de enorme groei in e-commerce. Omdat er dus meer mensen een markt in betreden en ook meer keus is voor de klanten zullen bedrijven met elkaar strijden door bijvoorbeeld sneller te zijn dan de ander. Dit wordt vooral gedaan op technologisch gebied. Ook willen ze beter communiceren door internet marketing. Naast internet marketing wordt er nog steeds gebruik gemaakt van oude manieren zoals eerder toegelicht, maar steeds in mindere maten. Bedrijven moeten steeds sneller en ‘makkelijker’ zijn voor de klant, en daarom wordt de technologische kant van bedrijven steeds belangrijker.